Tuesday 29 January 2013

Jangan Ride Motorbike!!!!!

     Salam, kali ni I want to write about motorcycle..Sejak daripada dulu lagi memang deep inside memang minat gila ngan motor. Tapi disebabkan sejak daripada kecil lagi my mom put inside my head that riding a motorbike is so dangerous, so I takot la nak bawa motor.. Tapi sepanjang I membesar i tengok my dad pergi keje dengan motor from Klang-KL. and alhamdulillah nothing ever happen to my dad..

    Yes, memang kite selalu tengok kt berita banyak kes penunggang motorsikal maut, tapi we have to consider the type of the bike they'd ride and how aware are they about the ethics of motorcyclist.. Selalunya kite tengok dalam berita yang accident tu teenagers yang takde lesen motor and selalunya diorg berlumba di jalan raya and penunggang motorsikal yang CC rendah. Jarang-jarang kita dengan accident motorsikal berkuasa besar, Because rider motorsikal berkuasa besar ambil berat etika menunggang dan akan sentiasda berhemah...So it's unfair to say riding motorbike is totally dangerous.. Kalau dah ajal, dalam tidur pun belah dicabut nyawa, Am i right!!

    Actually, my interest towards motorbike menebal since 2010, when I was invited to follow konvoi Motorsikal berkuasa tinggi. That time I follow naik kete la.. But, let me tell you, bile tengok about 20 bikes tersusun with the riders pakai lengkap dengan semua suit and semua kelangkapan keselamatan diorg,  pergh!!! memang JANTAN ABIS LA..macho gile!!!.. panas btul hati rasanya on that day I told to myself, one day I will ride with them...




   So now comes the dilemma, what type of motorbike should I buy. Ada orang kata beli motor yang kite minat. Ada yang kata tak semestinya motor yang kite minat sesuai dengan kita.. Ada yang kata, tengok la kita nak ride jauh ke nak ride lap.. kalau banyak nak ride jauh better beli Touring bike.. kalau nak lap beli superbike. Hmm.... alot of things had to put into consideration..

Jom kaji dengan gambo2 ni.. down here is me on a superbike..


   You see what I mean, superbike is great but does not suit my body.. plus i just rode it for a few minutes, but Ya Allah, sakit pinggang dibuatnya.... cmne orang bleh bawak superbike lama-lama ya... I wonder.... So superbike is just not for me, plus, the group that I will be joining banyak activity long distance. So superbike is a NO-NO...

Next pic, is me on a sport touring, 


   Yes!!! Kawasaki GTR 1400..... memang mantap, memang macho... This is my dream bike... I must have this one for sure... But I have to consider of my level of expertise riding a bike.. I tak pernah pun ride motosikal kapcai pun secara regularly. For me to straight away buy this bike and start learning how to ride for the first time is just not a good idea.. Nanti motor ke mana, orangnya ke mana...

   So I need to find a touring bike yang CC die tak berapa kuat and tak berapa rendah... My sifu suggested me to go for 1000cc punye bike.. because my body suit 1000cc bike very well. Kalau I ambil 600cc @ 750cc tak berapa sesuai... After I tengok macam-macam jenis motor, I jatuh cinta to this bike

   Versys 1000cc.. Sekali pandang memang jatuh cinta.. Body memang mantap. Enjin power and seat pun selesa...  and the ketinggian motor ni pun sesuai for me... Yes this bike is very suitable for me... Kaler putih memang cantik, tapi dah Bro Bad pakai versys putih.. So Ineed to find another colour. Guest what, 2013 Versys 1000cc comes in new colour.... Grey and Metallic Orange.



   The other day I went to GT World and I saw this colour.. memang cun sangat... nak kata orange tak orange. nak kate merah tak merah... macam kaler semperna Chines New year la plak.... Tapi seriusly, memang cantik.. I have decided, this is the one...........

   So, wish me luck on learning how to ride a bike.......